Karri, Karri Knight: A Night of Wonder!

Det var en smuk, lys og solrig septemberdag, da jeg krøb sammen på den støvede portugisiske sti i Vale de Canas og begyndte at skyde på toppen af det højeste træ i Europa. Vi havde kørt over 1300 miles fra Storbritannien til Coimbra for at klatre den halvfjerds meter Eucalyptus diversicolor 'Karri Knight', og nu havde vi brug for at få en throwline over en høj, betydelig gren for at trække det første klatretov over.

Jeg brugte en trykluftkaster med en tre-liters tank til at affyre en ti ounce arborist throwbag og to millimeter tyk throwline over den tres meter høje gren, vi havde valgt til vores første ankerpunkt. Det tog ti skud for at få linjen ind og smeltede et stik på en cykelpumpe, da vi opladede tanken til 160psi for hvert forsøg.

Studere billederne i tiden op til turen, træet så meget høj og tynd. Vi håbede at campere i baldakinen, men jeg var ikke sikker på, at det ville være muligt. Virkeligheden var meget anderledes, men selv når vi vurderede træet, da vi ankom, var det ikke klart, om vi ville være i stand til at slå en Tentsile eller hængekøjer i baldakinen, eller om vi skulle bruge ekstra vandrette reb til andre træer for at skabe en stabil struktur. Vi bliver nødt til at vente på den ændring af perspektiv, der kun klatring et træ giver dig.

Vicki lavede den første stigning, efterfulgt af Andrew, og de forankrede fire adgangslinjer for at give hele holdet mulighed for at klatre samtidigt. Det var straks tydeligt for dem begge, at træet havde en stor baldakin, og at udsigten fra jorden havde et vildledende perspektiv. Der var et perfekt sted at campere på omkring halvtreds meter, og en Tentsile kunne slå op ved hjælp af bare træet baldakin. Dette skulle være den nye rekord for en Tentsile i et enkelt træ.

Den næste dag, Andrew og Sam scouted den omkringliggende dal for fotografiske udsigtspunkter og Vicki og jeg klatrede. Jeg skadede en akillessene tilbage i juni, så jeg planlagde ikke nogen akrobatik, og det var det første træ, jeg havde klatret i måneder. Og sikke et træ. En stor, ren, glat søjle, der stiger gennem sin egen sporadiske baldakin som en marmorsøjle, afbrudt af gamle sår og ar, som kun øger illusionen af forældet arkitektur. Når du stiger op forbi de første små buskede grene og forbi fagforeningerne af enorme stillads lemmer, overfladen af barken lysner og præciserer til en næsten porcelæn frisk hvid.

De indfødte australske Eucalypts i denne dal blev plantet af portugiserne i slutningen af 1800-tallet for tømmer, og jeg havde hørt, at de var så fremmede for den lokale fauna, at intet levede i dem. Klatring træet afslørede meget lidt bevis for det modsatte. Det er en blandet velsignelse, da nogle af de væsner, du møder i træer, enten har et stik eller en bid, der vil gøre ondt og bedst undgås. Det eneste liv, vi fandt, var nogle meget afkølede hornets, humlebier, nogle kolonner af små myrer og natlige edderkopper. Jeg kan ikke lide hornets, selvom jeg aldrig er blevet stukket, og deres tilstedeværelse var en stor bekymring for mig. Jeg holdt ikke op med at bekymre mig hele tiden, vi var i træet. Et par hornets var altid omkring os, savlede væk selv gennem natten, men betalte os ingen opmærksomhed overhovedet, undtagen et par nysgerrige fly-bys. Set i bakspejlet var de sandsynligvis under indflydelse af noget i Eukalyptus og meget velkommen det var det også.

Andrew og Sam sluttede sig til os efter deres tilbagesening. Det var Sams første træklatring nogensinde med reb og sele. Da han ankom 50 meter og sad på en gren, så han ud, som om han forstod, hvorfor vi gør det. Sam viste stort mod og modstandsdygtighed for at komme til dette punkt, og vi sætter alle pris på hans tillid til vores tilsyn med hans sikkerhed. At være lidt skør hjalp måske også!

Vi var på niveau med toppen af et tilstødende træ, et Araucaria budwillii eller Bunya Pine og den højeste af sin art i verden. Kuplen af skarpe, skinnende grønne 'nåle' over toppen af baldakinen var en skarp kontrast til skeletbenet i vores hjem. Det glitrede næsten i solen.

Med et lille tovtrækkeri slog vi Trillium i et næsten perfekt sted og oprettede vores lejr. Jeg finder det mest nyttigt at sætte vandrette reb til ankre i den ru trekant af Tentsile base. Det giver klatrerne noget at bruge til arbejdspositionering, mens basen kalibreres på det rigtige sted. Når de er i, er det meget enklere at svinge rundt på en livline ved hjælp af de vandrette reb som en guide. Med den varme, tørre vejrudsigt til sidste hele ugen, var vi alle indstillet til at arbejde, hvile og spille på det åbne Trillium. Derfra klatrede Andrew og Vicki op over hele træet og målte og opmålte det hele. Den samlede højde af træet blev målt til 72,9 meter eller 239 fod 2 inches. Næsten en meter højere end målingen fra jorden taget i 2010.

Vågne op på Tentsile i det højeste træ i Europa, indhyllet i tåge og se Solen brænde igennem og afsløre de stejle, skovklædte sider af dalen, fjerne huse og klare, blå himmel vil bo hos mig, så længe jeg lever, og vi planlægger allerede at gå tilbage til de smukke træer.

oktober 14, 2015 — Syd Howells

Comments

Ben Trevor

Ben Trevor said:

Amazing story told with wonderful words, Syd! A true testament to the versatility and usefulness of a Tentsile, too.