Slanger, tidligere Røde Khmer-soldater, skjulte pyramider, slåssing med hunder og blødninger fra begge ender. Den episke reisen.

Da jeg forlot Kina for å fornye visumet mitt, valgte jeg å unngå Europa og heller gå gjennom Kambodsja. Så jeg landet i Siem Reap med en liten veske og ingen steder booket opphold. På flyplassen sjekket jeg turrådgiver for å finne at Mad Monkey hostel av mange blir sett på som et legendarisk sted. Og slik ble det. De kuleste menneskene, den beste festen, takterrasse dekket av sand, flip flops og bikini, svømmebasseng, ølpong, slitne reisende på jakt etter en morsom tid til å bryte opp dagene med eksport av Angkor Wat og templene.
I de neste dagene befant jeg meg på en lang støvete rute til Phnom Penh for å møte venninnen min Mina Lee - en eventyrfotograf og modell som er en trofast forsvarer av Moder Jord og alt som er hellig. Sammen med sin nye kompis Antoine planla hun og jeg å utforske øyene i sør og teste ut de nyeste og beste Tentsile-teltene.
Vi tok turen til Koh Rong hvor vi fant en rå og vill øyferie - litt som Thailand i gamle dager før det vrimlet av turister. Øya var dekket av jungel, svermende flokker med hunder, bøffelvogner, vestlendinger og en sjenerøs porsjon gormløse tenåringer. Hundrevis av myggstikk senere forhandlet vi oss inn på en fiskebåt for å ta oss til de nærliggende buktene, og vi satte opp vår flytende leir over det uberørte vannet i Stillehavet. Paradis.

Landsbyen var nesten uberørt av den vestlige sivilisasjonen. En samling av tre sår plassert ved siden av stranden rett før jungelen starter var den eneste tilgjengelige overnatting. Ingen fordeler. Bare en seng og et toalett.
Neste dag tok vi en annen fiskebåt for å ta oss forbi den forestående stormen og gjennom 10 fots hogget og rundt inn i bukten lenger sør. Vi kastet akkurat ankeret inn da vi så en grå gummibåt komme i fart mot oss. Den kambodsjanske marinen! Det viser seg at Hollywood hadde leid inn militæret for å opprettholde en omkrets rundt filmstedet til den amerikanske overlevende, og vi ble overtrådt så vi ble umiddelbart eskortert ut av bukten.
Snorkling var episk. Jeg hadde aldri sett kråkeboller med 12-tommers pigger eller glødende alger. Farlig også. Noen ganger strømmet blod fra oss alle. Jeg måtte til og med bære Mina på et tidspunkt, men heldigvis hadde Antoine noen bandasjer til overs fra noen uker tidligere da armen hans ble infisert av en kjøttetende bakterie. Folk mister armene på den måten. Ikke et pent syn.
Men i det øyeblikket av gledesløshet var bunnen av tærne mine strimlet og så mer ut som flate nudler i tomatsaus enn mennesketær. Vi lappet på og la i vei tilbake mot fastlandet for å slikke sårene våre. På den tiden har vi vært gjennom hundekamper, insektbitt, kutt og blåmerker, og jeg har til og med hatt noen som hoppet på hodet mitt (jeg skal ikke si hvem).
Men jeg vil gå tilbake og gjøre det på nytt. For et sted!

På fastlandet tok vi veien oppover Mekong og tilbake til templene. Jeg var i ferd med å møte en topp advokat som var en stor fan av Tentsile og som ønsket å ta oss rundt til noen lite kjente deler av landet hvor magi og overtro fortsatt ble praktisert og hvor turistfoten ikke tråkker. Sammen hyret vi en guide for å ta oss gjennom noen templer av typen Tomb Rider. Han kjempet mot Røde Khmer og fikk armen blåst av i prosessen. Røde Khmer - de mest produktive morderne siden nazistene - hadde slaktet 2 millioner mennesker på 80- og begynnelsen av 90-tallet. Vi ble fortalt at det ikke er noen gamle mennesker i nærheten fordi Røde Khmer drepte dem alle. Så så vi oss rundt og innså sakte at vi er blant tidligere Røde Khmer-soldater, eller deres ofre som overlevde massakrene deres. De var nå alle vennlige og fredelige og jobbet med hverdagslige jobber som å vente ved restaurantbordet vårt eller kjøre en Tuk Tuk. Men for et skummelt sted. Vi var i nærheten av området rundt Khmer Rouge-festningen, dypt inn i jungelen og omgitt av heksedoktorer, slanger og historier om overlevelse.
Jeg spurte om konstruksjonsteknikkene til templene, noen av dem minnet om de sammenlåsende steinene til inkaene ved Machu Picchu Guiden vår hadde liten anelse, men han ga oss en eldgammel formel for en type flerbrukslim som ble brukt å binde mursteinene på den tiden.
Senere den uken kom vi over en lite kjent Maya-pyramide i jungelen (hva gjør en Maya-pyramide i Sørøst-Asia?) - den eneste i Kambodsja og her oppdaget vi det som så ut som en skjult inngang. Hva lå utenfor? Selv lokalbefolkningen visste ikke. Inngangen ble blokkert av en stor 6 tonns kalksteinsplate.